1403-07-24 13:00
54
0
91752
داد تولیدکنندگان کلزا در آمد؛

شوک انگل‌ها به کشاورزان گلستان

این روزها علف هرز انگلی گل جالیز در مزارع کلاله و گالیکش لنگر انداخته است و کلزاکاران با افت شدید محصول مواجه شدند این خسارت حتی روی درآمد کشاورزان تاثیر گذاشته و حالا فریاد گلایه‌های آنان بلند است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، مزارع کلزای گلستان در شهرهای کلاله و گالیکش در حصار گل‌های انگلی جالیز قرار گرفته است، علف هرزی که با آلوده کردن مزارع کشاورزی، قدرت ماندگاری بالایی در زمین دارد و نه تنها افت محصول را به دنبال داشته بلکه معیشت تولیدکنندگان این بخش را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته برخی کارشناسان بخش کشاورزی علف هرز گل جالیز از دهستان قره بلاغ به سمت بخش مرکزی گالیکش در حال پیشروی است که اگر فکری به حال آن اندیشیده نشود مزارع زیادی را آلوده خواهد کرد.

فرهاد تیموری یک کشاورز از روستای تلوستان در گفتگو با خبرنگار «گلستان ما» گفت: مزرعه‌ای چهار هکتاری دارم که در کشت اول گندم و کلزا و در کشت دوم هندوانه بذری بوده است محصول کلزا و گندم خوب به بار نشست اما برخی کشاورزان منطقه متوجه خسارت زیادی از سمپاشی اشتباه و گسترش علف هرز گل جالیز شدند.

کشاورز دیگری از اهالی همین روستا در گفتگو با خبرنگار «گلستان ما» گفت: گسترش گل جالیز بزرگترین ضربه را به کشاورزان کلزاکار وارد کرده است. مسئولان بررسی کنند و ببینند علت آن چه بوده و از کشاورزان در این زمینه حمایت کنند.

*قابلیت ماندگاری گل جالیز تا ۱۲ سال در خاک

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان پیرامون آفت گل جالیز که خصوصاً در شرق استان گلستان کشاورزان زیادی را درگیر خودش کرده در گفتگو با خبرنگار «گلستان ما» اظهار کرد: در سال ۹۶ اولین بار گزارشی درباه آفت گل جالیز داشتیم که مربوط به شهرستان‌های شرق استان «گالیکش و کلاله» بود با پیگیری‌های کارشناسان مشخص شد این آفت انگلی از حاشیه مزارع به داخل مزرعه ورود پیدا کرده است.

کیانوش حق‌نما با اشاره به اینکه این آفت انگلی از طریق بقایای کلزا پس از برداشت قابلیت انتقال دارد، افزود: حتی دام که از این بقایای آلوده به آفت گل جالیز استفاده کند فضولات حیوانی که از طریق دستگاه گوارش دفع شود نیز قابلیت انتقال این آفت را دارد.

وی ادامه داد: برخی مواقع از طریق کمباین امکان انتقال آفت گل جالیز بعد از برداشت کلزا از مزارع آلوده به مزارع غیرآلوده وجود دارد و به راحتی این آفت شیوع می‌یابد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: این آفت انگلی حداقل ۱۲ سال در خاک قابلیت ماندگاری دارد و می‌تواند باعث آلودگی شود.

حق‌نما بیان کرد: به طور تقریبی ۱۰۰ میلی‎گرم بذر گل جالیز حاوی ۲۰ هزار تا بذر است و می‌تواند ۲۵۰ هزار بذر تولید کند و به راحتی توسط آب، باد و حتی دام قابلیت جابجایی دارد.

وی بهترین راه برای جلوگیری از گسترش آفت گل جالیز را قرنطینه کردن زمین آلوده دانست و گفت: با این روش می‌توانیم در مشکل را حل کنیم.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.